Tel je Polygons

2017.07.17

Je hebt wat meubels voor je project nodig en natuurlijk komt internet to the rescue, 3D Studio objecten, Sketchup objecten, enz.  Plotseling is je model erg traag.  Waarom?

Hoe werkt het?

Vaak genoeg zal deze traagheid veroorzaakt worden door de “polygons”.  Dus tel de polygons met de add-on van ARCHICAD.


Sleutelbegrippen:

  • PolyCount [add-on]

Voorwaarden:

 




STAP VOOR STAP

Ik heb een aantal 3D Studio objecten van websites van fabrikanten gedownload, omdat ze in BIM Components of BIM Objects niet beschikbaar waren.  Met een add-on van ARCHICAD heb ik deze 3DS objecten in mijn model gebracht.

Bij het aanpassen van één van de objecten volgde ik de adviezen van de verschillende “goeroes” [zie Achtergrondinformatie].  Je krijgt mooie objecten, in iedere geval de Jori Brainbuilder is bijna echt.  De objecten zijn super gedetailleerd, interessant voor iemand die echt met interieur bezig is, maar voor ons?  Als je een object opent kun je zien hoe complex ze zijn.

De eerste rij  -vooraan -zijn de objecten van de fabrikanten en de tweede rij degene die ik heb gemaakt.  Van de originele objecten heb ik alleen een paar aanpassingen aan de Jori stoel gedaan zodat de materialen van de onderdelen zichtbaar zouden zijn. Ik was van plan om die te gebruiken.  Maar toen ik de polygon count zag besloot ik dat het beter zou zijn om een poging te wagen om het object te maken.

Hieronder zie je het verschil in polygon count tussen de objecten van de fabrikanten en mijn GDL objecten:

Wat me met name opviel is de tafel!  Mijn gescripte tafel is maar 40 polygons, die van de fabrikant heeft er maar liefst 65.000!  Ik kan me voorstellen dat de objecten van de fabrikant bijna werktekeningen zijn maar dát is voor ons niet nodig.  Bovendien kan ik met mijn object alle varianten van dit model van Arco maken.  Ik geef toe dat ik de stoel Arco Frame heb versimpeld maar zelfs als ik aan de rugleuning meer detail zou geven zal het nooit 17.000 polygons bevatten.

PS  Mijn model met alleen deze zes objecten is al trager dan wat ik gewend ben!

In een White Paper van Graphisoft kom ik de volgende tekst tegen:

“Generally speaking we’ve confirmed that more than 200.000 polygons produces a big model in 3D views, and you have to make sure that your computer’s hardware configuration is suitable for the project. Projects with more then 2 million polygons can be unacceptably slow in 3D and may cause ArchiCAD to freeze.”

Ik zou zeggen dat het dus niet gek is dat met de 3DS objecten het model traag wordt!  In de GS website zie je de volgende lijst met voorbeelden:

 

TIP

Om het snelheidsprobleem op te lossen adviseert iedereen om schaduw en detailniveau van objecten te veranderen om de 3D beelden sneller te genereren. Idealiter zou ik dit in een Model View Option Combination willen doen. Aangezien dat laatste nog niet mogelijk is kunnen we dit met een schedule oplossen. De variabelen voor de schedule zijn : Schaduw [gs_shadow] en 3D detailniveau [gs_detlevel_3D]. Met een paar kliks kun je alle objecten in één keer aanpassen. In de schedule kun je de beperking van bepaalde lagen opnemen om te voorkomen dat andere objecten ongewenst meegaan.

Let op:  De lijst wordt langer of korter naarmate er meer of minder variabelen in het object zijn opgenomen.  Gelukkig zie ik vaker een aantal vaste variabelen in de objecten verschijnen, dat is goed nieuws want dan wordt de lijst steeds korter.

 

Ik zou willen adviseren om dat wat je zelf kúnt maken ook inderdaad zelf te maken.  Een tafel is echt niet ingewikkeld te modeleren en om daarvan een object te maken is vrij simpel.

Als je objecten van de fabrikanten gaat gebruiken zou je minimaal een aantal handelingen moeten doen.  Enzyme heeft een workflow hiervoor [zie Achtergrondinformatie], ik zou een hier een paar dingen aan willen toevoegen:

Maak een 2D symbool voor het object.  Anders word je plattegrond ook traag!

Pas de GDL script aan:
De parameters “gs_shaduw” en “gs_detlevel_3D” toevoegen.  Je opent het object en voeg deze twee parameters toe.

Daarna zet je in het scherm “Parameter” deze regel.

In het scherm “3D” voeg je deze twee regels toe.

Met deze twee parameters kun je deze objecten samen met andere objecten uit de bibliotheek in je schedule beheren, dat wil zeggen schaduw en detailniveau aanpassen.

Mijn schedule hiervoor ziet zo eruit:

Hierboven zie je dat een paar van de objecten nog géén 3D detailniveau als variabele hebben.  Dit kwam, omdat ik maar één van de objecten compleet had. Het liefst zie ik hier maar één regel!  Dan zijn we met één of twee klikjes klaar!

In één handeling kan ik de schaduw en het detailniveau [indien aanwezig] van de objecten aanpassen!  Andere objecten van de bibliotheek gaan ook mee…

Indien je meer info aan je object wilt koppelen dan kun je een subtype voor het object selecteren.

Hiermee worden automatisch een aantal standaard parameters aan je object toegevoegd, bijvoorbeeld de bekende “Parameters stuklijsten”.  Voor wat je niet nodig hebt kun je een “X”zetten.

 

CONCLUSIES

  • Houd altijd je doel voor ogen.  Je kunt er veel of weinig werk van maken.
  • Plukken van het internet is OK maar je bent nog niet klaar!
  • Een paar handelingen kunnen je op den duur veel [wacht]tijd schelen.
  • Eenvoudige objecten kun je beter zelf maken!  Denk aan de tafel!

 



ACHTERGRONDINFORMATIE

3DS en Sketchup naar gsm:

Polygon count en other goodies:

Slow files



DOWNLOAD

Tel je Polygons 17.07.2017

Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten