2+ plattegronden voor objecten

2017.10.17

Heb je wel eens snel een object gemaakt maar de plattegronden laten niet zien wat je wilt?

Hoe werkt het?

  • Voor KM:  je kunt Eigen trap XX KM uit de biblitheek hiervoor gebruiken.
  • Anders zal je een aantal objecten moeten maken of het object moeten scripten.

Sleutelbegrippen:

  • Eigen trap XX KM

Voorwaarden:

 




STAP VOOR STAP

Voor een project had ik een spant nodig dat ik zelf moest modeleren.  Het kwam meerdere keren voor en waarschijnlijk zou ik het later moeten aanpassen.  Hiervoor maakte ik om te beginnen een object met Morphs.  Maar de plattegrond liet niet zien wat ik wilde. Ik kreeg de keuze voor de Floor Plan Display niet te zien.

Ik begon met het op een simpele manier veranderen van het 2D script, door de code te vervangen door de bekende tekst:  PROJECT2 3,270,2.  Maar dit hielp niet.  Het loonde voor dit project echter niet om er een speciaal script voor te schrijven.  Ik kon ook een 2D symbool aan het object toevoegen maar dat loste mijn probleem niet echt op, ik heb twéé verschillende plattegronden nodig.

Mijn oplossing – gebruik Eigen trap XX KM:

Eerst stel je de naam van de objecten die je al klaar heb staan in.  Daarna zijn er een paar aandachtspunten:

  • Je moet opletten dat in FLOOR PLAN AND SECTION de juiste settings voor Show on Stories staan aangegeven.  Anders zie je je object niet in de plattegronden waar je het wilt zien.
  • Bij het plaatsen van het object let ik er wel op dat de IFC Classification goed staat.  Anders loopt je het risico dat het object als trap wordt geëxporteerd.

Hiermee kun je snel de plattegronden van je object krijgen zoals je het zelf wilt.  Ik ben niet tevreden met het resultaat van de Floor Plan Display: Projected, want de weergave van de gesneden secties van het spant is niet correct.  Ik kan dat display gebruiken om mijn eigen plattegrond na te tekenen, of ik kan de plattegronden ouderwets tekenen.

Ik maakte even snel mijn plattegronden en ik kreeg zoiets:

Om de display orde van de weergave te verbeteren kun je het beste de onderdelen in de goede volgorde selecteren en/of de display orde van tevoren aanpassen, in mijn geval de arceringen die ik op het eind moet selecteren.  Als dat nog steeds niet helpt kun je het in het 2D script wel aanpassen:  wat boven moet worden getekend moet in het script op het eind staan.

Maak je geen zorgen over de instellingen van pen, line types, enz. van elk object.  Je kunt ze toch in Eigen trap XX KM niet veranderen.  Het object moet eruit zien zoals je in het model wilt krijgen.

Indien je geen Keymember edition hebt kun je 3 objecten maken: 2 of meer voor de plattegronden en één voor 3D en doorsneden. Met layers controleer je wat je ziet in welke view.

 

CONCLUSIES

  • Houd altijd je doel voor ogen.  Je kunt er veel of weinig werk van maken.
  • Soms kun je andere paden wandelen om je resultaten te bereiken.

 



ACHTERGRONDINFORMATIE

 



DOWNLOAD

2+ plattegronden voor objecten 17.10.2017

Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten