Objecten uit Internet 01

2019.06.19 | update 02.12.2020

Soms kom je een aantal nuttige objecten op internet tegen. Hier zijn er twee die ik zelf weleens gebruik:


Shape Tag JM9mod
[2D txt Shape Tag]
Freccia zig 8
[2D sym Polylijn met lengte]

Ze zijn vrij te verkrijgen op het Archicad-talk forum en op ArchiRadar. Ik heb ze een beetje aangepast.

 




REVIEW

De eerste twee opties had je zelf ook kunnen bedenken.  Daarom gaan we in deze TT een skylight object maken!

 

1. Shape Tag JM9mod > 2D txt Shape Tag

Ik was in Archicad 21 aan het werk, toen ik merkte dat bij het veranderen van view de zonestempel op een andere plek terecht kwam, zelfs bijna buiten de zone. Gelukkig heb ik dit alléén bij Zone Stempel 21 KM aangetroffen. Maar toch…

   

Wat te doen? 

  • Een aparte tekst hiervoor schrijven? En dan, als het zonenummer verandert?
    Nee, géén goed idee.
  • Een label plaatsen?
    Helaas, géén van de labels werkt voor zones. 
  • Een object dat de informatie van de zone ophaalt dan?
    Ja hoor! ... in een forum gevonden!

Ik heb de startwaarden en de code een beetje herzien. Want in mijn bibliotheek wil ik een minimumniveau voor de geschreven code. Later heb ik er veel plezier van, vooral als ik bepaalde instellingen gezamenlijk wil aanpassen. De taal heb ik in het Engels gelaten. Verder is dit een prima object!

   

Update: In AC24 is dit probleem niet aanwezig.


2. Freccia zig 8 > 2D sym Polylijn met lengte

Soms moet je de loopafstand van een subcompartiment meten. Je kunt een polylijn tekenen en de lengte informatie van het object ophalen via de Element Information palette. Maar dan heb je nog niet de info als tekst in de tekening. Labels kunnen geen informatie van polylijnen ophalen. Misschien kun je daarom de info van de polylijn niet in een schedule opnemen.

Op een Italiaanse website kwam ik “Freccia zig 8” tegen.  Als je geen Italiaans spreekt is het misschien minder handig, want alles is in het Italiaans.  Het object is simpel genoeg om de instellingen te kunnen begrijpen en aan te passen.  Toch heb ik het object vertaald, de berekening van de lengte bij een hoogteverschil toegevoegd  onder andere.  Ik laat je hier mijn eerste versie van 2D sym Polylijn met lengte zien. Bij de rechter polylijn heb ik het hoogteverschil aangegeven vandaar dat je twee verschillende getallen voor dezelfde polylijn ziet.

   

Ik zou graag de berekende lengte in een schedule willen opnemen maar ik weet nog niet hoe dat kan. Voor zover ik heb kunnen nagaan kan het resultaat van een berekening uit het 2D script niet zomaar in een schedule worden ingelezen want dit staat niet in een parameter opgeslagen.

Ik heb een mogelijke omweg bedacht: in een aparte parameter de lengte van het object overschrijven. Indien meer van deze objecten in het project zijn geplaatst, kun je hiermee de totale lengte berekenen.

Ik heb ervoor gekozen om de informatie uit het ID te halen. Ik vind het beter omdat deze kan worden aangepast zonder de settings van het object te openen. Hieronder zie je een schedule als voorbeeld. De notatie (millimeters of meters) moet voor alle objecten wel hetzelfde zijn.

Tip:  Ik heb dit object in een project gebruikt om lijnen te plaatsen die in meerdere verdiepingen zichtbaar moeten zijn.  Dan hoef je niet ze weer per verdieping te tekenen.

 



ACHTERGRONDINFORMATIE

De oorspronkelijke objecten vind je hier:

 



DOWNLOAD

Objecten uit Internet 01 19.06.2019

Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten