Complexiteit van Gevels

2017.03.17

Niet zo lang geleden kwam ik dit gevelschema tegen, ik had hem al een tijdje in de “la” liggen en nu heb ik hem naar AC20 bijgewerkt.  Ik wilde goed begrijpen hoe gevels in elkaar zitten - wat wordt waar ingesteld - en dit ook nog goed kunnen uitleggen.  Het is een nuttig schema en misschien niet alléén voor beginners met ArchiCAD.




STAP VOOR STAP

Stramien

1. De vorm van de stramienlijn kan afhankelijk zijn van de fase of het doel van de tekening. In een presentatie- of ontwerptekening wil ik minder informatie zien dan in een uitvoeringstekening. Deze twee situaties kunnen zich tegelijkertijd in één model voordoen. In dat geval moet ik twee gevelmarkers plaatsen voor dezelfde gevel.

2. De afmeting van de asballon en de bijbehorende tekst is vaak onafhankelijk van de schaal van de gevel. Uit een model kan men een overzichtstekening 1:200 maken en ook een fragment 1:50. In tegenstelling tot de oude -handgetekende- tekeningen, gebruiken CAD programma’s paper space voor dit soort “annotations”. [zie verderop meer over dit onderwerp].


3. De afmetingen van de maatvoeringsonderdelen [tekst, marker] zijn ook op paper space bedacht zoals bij punt 2. De maatvoering van het stramien in plattegrond moet je op elke verdieping herhalen.  Voor allerlei objecten kun je bepalen of ze in meerdere plattegronden zichtbaar zijn, bij maatvoering en annotations in het algemeen niet.  Het is waarschijnlijk alleen nodig voor de maatvoering van het stramien.  Men zou kunnen beweren dat een grid systeem dat oplost.  Bij het veranderen van schaal is het stramien niet meer in de goede plek, hij staat misschien te ver van het model en dan kun je alle verdiepingen gaan aanpassen of een workaround gebruiken [zie TT030:  Section Markers Offset].

Niveaus

De niveaus in gevels en doorsneden zijn een soort stramien maar dan in de hoogte.

4. Voor de peilmaatvoering [inhoud en tekstafmeting] geldt hetzelfde als bij punt 2 hierboven.

5. Voor de niveaulijn geldt hetzelfde als bij punt 1 hierboven.

Kozijnmerken [c.q. markers]

6. Kozijnmerken zijn in een plattegrond een marker en in een gevel een label. Voor het eerste is het een kwestie van een vinkje aan- of uitzetten …  

… en voor het andere heb je een extra handeling nodig. Het wordt een label in de specifieke gevel [dus in een tweede gevel - verder op- zou het niet zichtbaar zijn].

… en voor de andere heb je een extra handeling nodig.  Het wordt een label in de speciefieke gevel [dus in een andere gevel verder op zou het niet zichtbaar zijn].

Als je met 2 of zelfs 3 schalen tegelijk werkt is het bijna onmogelijk om de teksten en afmetingen van asballonen in een keer voor allemaal goed te krijgen.  Wat zou gebeuren als ik dezelfde gevel ook in 1:200 zou laten zien?

Ik was geneigd om twee gridsystemen te maken en meerdere gevelmarkers voor dezelfde gevel in het model te plaatsen.  Zo was ik begonnen, maar het werd te complex, en daarom moest ik keuzes maken en omwegen zoeken.  Ik moet bekennen dat ik soms extra views in de layout gebruik [Zie TT030:  Section Markers Offset].  Inmiddels heb ik ook een onorthodoxe oplossing gevonden voor de afmeting van “annotations” in de verschillende schalen.

 

TIP

Je maakt views op schaal 1:141 en de drawings zet je op schaal 1:200 in de layout, views op schaal 1:71 voor drawings 1:50. Hiermee heb ik wat ik graag wil voor allerlei paperspace gedefineerde “annotations”, stramien, enz., bijvoorbeeld tekst die op 1:100 2,5 mm hoog is, is

  • op 1:200  1,8 mm ipv 2,5 mm
  • op 1:50    3,5 mm ipv 2,5 mm

Even de wiskunde hierachter:

Een tekst van 2,5 mm hoog op papier is op 1:100 2,5*100 = 250 mm hoog in het model.  Dezelfde tekst op 1:141 is 2,5*141 = 350 mm hoog in het model.  350 mm op 1:200 is 1,8 mm op papier.

In het kort:

  • 1:200:       2,5*141 = 352,5 / 200 = 1,8 mm
  • 1:  50:       2,5*  71 = 177,5 /   50 = 3,5 mm

 

  

 

Download deze tip om de tekening met de vergelijkingen te zien.

 

CONCLUSIES

Er zijn oplossingen die soms onorthodox zijn. Maar dat geeft niet als je maar weet wat je doet.

 

WENSENLIJST

Uiterlijk en inhoud van het stramien en niveau-onderdelen

In verschillende views kun je verschillende wensen hebben over het uiterlijk van de maatvoering, stramien, en het uiterlijk en de inhoud van de niveaus.  Net als de stempel van de zones die we - met dank aan Kubus - in de MVOC kunnen aanpassen, zouden deze zaken ook in Model View Option Combinations kunnen worden geregeld.

Zichtbaarheid van maatvoeringen

Net als het stramien, zou ook de maatvoering een optie moeten hebben om de zichtbaarheid op andere verdiepingen mogelijk te maken.

Kozijnmerken

Optie om het merk in de gevels ook via de MVOC in te stellen.

Tekst- en asballonhoogte

Als je wilt dat de maatvoering en annotations een vaste maat hebben [model space] kun je de schaal van de tekening in de layout aanpassen.  Maar dan- naar mijn mening - hebben we het omgekeerde probleem:  bij 1:200 is het moeilijk leesbaar en bij 1:50 zijn ze echte “koeieletters”.

De goede oude tijden zijn [nogsteeds] mijn referentiekader.  Voorzover deze tekeningen op papier [nog] niet zijn verdwenen wil ik graag blijven doen wat ik toen al deed.  De tekeningen voor in de bouwkeet, bijvoorbeeld, hadden teksten die net iets groter waren. 

Idealiter zou ik ook in de MVOC de teksthoogtes willen regelen, bijvoorbeeld door het invoeren van een vergrotingsfactor. 

In discussiefora kom je vergelijkbare wensen regelmatig tegen   [zie Achtergrondinformatie].

Ik heb gezocht naar een relatief eenvoudige oplossing en kwam uit op iets, dat meer op een “cheat” lijkt.  Ik krijg op papier wat ik wil, de vermelde schalen in de indexes zijn juist en de lijndiktes lijken ook prima te gaan.

 

 



ACHTERGRONDINFORMATIE

ArchiCAD talk: Grid tool at different scales

Het advies is toch extra handelingen met de gevolgen van dien.  In dat geval doe ik liever iets onorthodox als dat meer werkt voorkomt.

ArchiCAD talk: Grid line Marker Heads Change Scale with Drawing Scale



DOWNLOAD

Compleiteit van gevels 17.03.2017

Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten