Dampspanningslijn

2019.09.09

Ben je wel eens gevraagd om de dampspanningslijn in een detail te tekenen? Hieronder zien we wat gebruikelijk wordt gedaan.

Hoe werkt het?

  1. In Excel:         een grafiek
  2. In Archicad:   met polylines en tekst
  3. In Archicad:   eigen object maken

Sleutelbegrippen:

  • Excel
  • GDL

Voorwaarden:

 




STAP VOOR STAP

Het gebeurt niet zo vaak, maar onlangs moest ik de dampspanningslijnen van gevels voor een project aangeven.   Ik heb een paar alternatieven onderzocht om dit te doen.  Hieronder worden ze in het kort doorgenomen.

1. In Excel: een grafiek

Om de dampspanningslijnen te kunnen weergeven moeten we eerst een aantal berekeningen maken.  De volgende figuur laat een deel van een berekening zien.

Archicad/GDL is niet de beste oplossing om dit te doen.  Vandaar dat ik sowieso een spreadsheet moest opstellen.  Ik gebruik Excel om spreadsheets te maken.  De informatie kan in grafieken worden gepresenteerd.  Deze grafieken worden automatisch bijgewerkt als de bijbehorende data wordt aanpast.  Dat is het grootste voordeel van deze methode.

De grafiek [chart X Y (scatter with straight lines and marker)] ziet er – zonder er al te veel aan te doen – zo uit:

Genoeg om te zien of er condensatie plaatsvindt.  Wat mij betreft voldoet deze grafiek aan mijn doel:  de bijbehorende getallen bevinden zich toch al in een tabel ernaast.  Ik was alleen niet tevreden toen ik de data automatisch liet plaatsen.  Ik moest de tekst verplaatsen.

Het is mogelijk data informatie toe te voegen. Handmatig moet je de tekst op de juiste plek brengen. Als je extra tekst nodig heb zul je deze handmatig moeten invullen en daardoor zal deze niet mee veranderen.

2. In Archicad: met polylines en tekst

Deze optie spreekt voor zich.

3. In Archicad: eigen object maken

Ik heb een object gemaakt om deze optie te onderzoeken.  Hieronder zie je het eerste resultaat.

Het object tekent 2 lijnen: Ps en Pw. De tekst is optioneel.  De kleur en lijntype kunnen worden aangepast. De verticale factor is instelbaar, het gaat om te kijken of de lijnen elkaar kruisen.  Ik heb de waarden van de tussenpunten [nog] niet toegevoegd.  Dit object kun je over een doorsnede als achtergrond plaatsen zoals in de eerste figuur.

Volgens diverse bronnen op internet zou het mogelijk moeten zijn om de data vanuit Excel in te lezen.  Maar zo ver ben ik nog niet.  Voorlopig dient de data handmatig te worden ingevuld.

 

CONCLUSIES

  • Het is maar net hoeveel werk je erin wilt stoppen.
  • GDL objecten maken hoeft niet eng te zijn, het is simpel als je weet hoe het moet. Dit object wordt zeker aan mijn bibliotheek toegevoegd!

 



DOWNLOAD

Dampspanningslijn 09.09.2019

Index   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten