SubLevels

2016.06.06

Stel dat je project een bel-etage heeft en de entree ligt een halve verdieping lager of er zijn een aantal tussenpeilmaten die je wilt aanduiden.  Hoe kun je dit het best doen?

Hoe werkt het?

Inmiddels heb ik drie manieren om dit te doen:

  1. Tussenpeilmaten als eigen object maken, behandeld in TT - 006 van 08.08.2013.
  2. Tussenpeilmaten in een doorsnede plaatsen en daarna een view maken zoals in TT - 030 Section markers offset van 02.02.2016 uitgelegd.
  3. Object “2D sym SubLevel” gebruiken.

Sleutelbegrippen:

  • Object

Voorwaarden:

  • Vanaf versie 16




STAP VOOR STAP

In BIM zijn de story levels belangrijk.  Indien je gaat samenwerken moet je géén extra verdiepingen maken die niet zijn afgesproken.   Maar je moet ze wel in de doorsnede kunnen aanduiden.

Sublevels zijn een wens die op de verlanglijst staat van veel ArchiCAD gebruikers.   Tot versie 19 heb ik ze nog niet gezien.   We wachten maar af.   Ondertussen bedenken we zelf hoe we dit het beste kunnen doen.

De eerste en twee mogelijkheid zijn al eerder behandeld:

  1. Je eigen object die de tussenpeilmaten aangeeft.   Er zijn een aantal aspecten waar je rekeningen mee moet houden.  [zie TT -006 | Tussenpeilmaten | dd 08.08.2013]
  2. Het gebruik van een extra Section met de bijbehorende View die je overal in je Layouts kunt plaatsen is is vooral een goede optie als je in meerdere doorsneden [cq Layouts] gaat gebruiken.  [zie  TT – 030 | Section markers offset | 02.02.2016]

De derde optie is zeer eenvoudig, je kunt het object simpelweg downloaden.   Op dit moment staat dit object nog niet op BIMComponents.com want het is een eerste Nederlandse versie.   Op BIMComponents zal binnenkort een Internationale versie in het Engels verschijnen.   Ik vind hem een mooi object dat ik graag met jullie deel.

2D Sym SubLevel

Ik heb dit object gemaakt omdat de Elevation dimension [nog] niet voldoet aan wat ik graag wil, namelijk de mogelijkheid om geen marker te plaatsen, alleen een lijn met tekst en een stramienlijn.  [Je kunt meer hierover lezen in de Achtergrondinformatie].

Waarom is dit object beter dan het object dat je zelf kunt maken zoals in de TT Tussenpeilmaten uitgelegd?

  1. Hij is kant-en-klaar te gebruiken.
  2. Je stelt hem in net zoals de Built-in Story Marker van Sections en Elevations.
  3. De hoogtemaat verandert ook automatisch met de positie van het object.

In het voorbeeld is de entree op maaiveldniveau tussen het souterrain en de bel-etage.   Ik heb het object gebruikt om het entreeniveau aan te geven.  Zou je het verschil merken?

Zoals al eerder genoemd is het instellen van het object 2D sym SubLevel vergelijkbaar met de instellingen van de Story Levels van een Section of Elevation.

Story Levels en Built-in Story Marker zijn in de Section en Elevation Settings grafisch.   Alle instellingen behalve het tonen in Display en/of Output zijn meegenomen.  Vandaar dat de tekst net als in de Sections en Elevations in het Engels is.

Er zijn een aantal instellingen van de Marker die in het object [nog] niet zijn meegenomen:

  • referentieniveau [het enige referentieniveau is Project Zero],
  • tekst verdiepingsnummer, en
  • de mogelijkheid om de kop lager of hoger te zetten [Lengte eerste lijnstuk, Lengte tweede lijnstuk en Hoek tweede lijnstuk].

Ik geloof dat dit niveau waarschijnlijk geen nummer zal krijgen.  Als je het toch wilt aangeven kun je het invullenbij tekst 2.

De tekst van de peilmaat wordt automatisch door de plaatsing bepaald, tenzij je voor “Eigen” of “Geen” kiest.

Het is mogelijk om extra tekst vóór of ná de hoogte als prefix of suffix toe te voegen.

Voorlopig voldoet dit object aan hetgeen ik zelf nodig heb.   Ik gebruik geen andere markers dan deze.    Als je hem download en gebruikt hoor ik graag wat je van “2D sym SubLevel” vindt.

 

CONCLUSIES

Er zijn meerdere wegen naar Rome leiden.

 




ACHTERGRONDINFORMATIE

Zie de Achtergrondinformatie van Tussenpeilmaten elders in dit blog.
   AI | TT -006 | Tussenpeilmaten | dd 08.08.2013

 

Elevation dimension

  • Marker opties:  
  • Pen en lijntype van de Witness Line zijn niet apart instelbaar.
  • Positie van de extra tekst kan alleen op één lijn. [misschien hebik iets gemist?]

Je krijgt het uiteindelijk voor elkaar als je de instellingen gebruikt zoals ik in Tussenpeilmaten heb uitgelegd.



DOWNLOAD

SubLevels 06.06.2016

Het object heb ik in een klein pln-bestand bewaard dat geen attributes of andere ballast bevat. Ik vind dit makkelijker dan in een library container te plaatsen. Je kunt het object kopiëren en plakken in je eigen project.

MEC_16_SubLevel_1-1.pln
[Deze versie kun je ook in latere AC versies gebruiken; ik heb t/m versie 18 gecheckt.]


Index   |   meer GDL Objecten   |   Naar boven

Geen opmerkingen:

Een reactie posten