2019.12.19
In sommige tekeningen is de directe omgeving in plattegronden, doorsneden en gevels schematisch nodig. Hoe kun je die modelleren met de minste inspanning?
Hoe werkt het?
- Met 2D tools: fills en polylines
- Met een 2D object
- Met een 3D object
- Met 3D tools: walls, slabs of morphs
STAP VOOR STAP
We hebben een aantal mogelijkheden op een rij gezet. Laten we ze analyseren.
1. Met 2D tools: fills en polylines
Dit is een simpele optie die voor iedereen te begrijpen is. Een arcering met een polylijn aan drie kanten; deze objecten groepeer je natuurlijk! Ze moeten in elke plattegrond, doorsnede en gevel worden getekend. Want deze 2D tools hebben geen instelling voor het tonen in alle verdiepingen zoals andere tools. Veel tekenwerk dus!
2. Met een 2D object
Een object kan in meerdere verdiepingen zichtbaar zijn. Dat is een voordeel dat we kunnen gebruiken. Er is een object dat - met een minimum aanpassing aan de code – zou kunnen worden gebruikt: het 2D Afbreekobject.
Hij moet wel in elke doorsnede en gevel worden geplaatst. Het is wel een betere 2D oplossing dan de vorige.
3. Met een 3D object
Er is één object dat voor de bebouwde omgeving bedoeld is: het Huis stedenbouwmodel. Als object hoef je het maar één keer te plaatsen en in te stellen. Dit zou de manier moeten zijn maar…
Het is ons echter nog niet gelukt het object goed in te stellen. De arcering is zichtbaar in de plattegrond óf in de doorsnede, maar niet in beide tegelijk. Als het dak plat is, zie je het wel goed in de doorsnede en gevel maar niet in de plattegrond. Met een lessenaarsdak (helling 0,01) is de doorsnede niet gearceerd.
Helaas is dit dus geen volledig oplossing.
4. Met 3D tools: walls, slabs en morphs
We hebben tenslotte naar walls, slabs en morphs gekeken. De slab is minder geschikt want je moet meer instellen en het wordt in plattegrond niet echt doorgesneden. Een wall en een morph leveren betere resultaten op. Om het effect van “geen rand” aan een kant te krijgen maken we een “3D-patch”: een volume dat helemaal wit is en een hogere prioriteit heeft dan het gebouw zelf. Deze “patch” wordt wel met de morph tool gemodelleerd, want dan kun je voor het object de schaduw instellen. Dit is nodig als je het object zowel links als rechts van het gebouw gaat plaatsen. Om te voorkomen, dat het gebouw in de schaduw komt te staan moet je de schaduw dan uitzetten.
Hiervoor hebben we een surface voor het gebouw gemaakt en building materials voor het gebouw en de 3D patch. Deze objecten worden in een laag geplaatst waar ze met anderen geen verbindingen zullen aangaan, dus de laag zal of 0 of een afwijkende waarde hebben.
De morph
De wall
Hoewel een wall een instelling heeft waar de eindlijn niet wordt getekend, geldt dat alléén voor plattegronden; in doorsneden en gevels ontkom je niet aan een “3D-patch”.
We hebben andere tools als 3D patches geprobeerd, lijndiktes aangepast, enz. Het resultaat is soms veelbelovend in de doorsnede, maar ga je naar de gevel dan laat het veel te wensen over.
We dachten vervolgens, dat als de 3D patch een witte wand zou zijn met een hogere prioriteit dan het gebouw, de verbinding zichzelf zou oplossen. Het ging goed in de doorsnede maar in de gevel was de helft van de zwarte lijn te zien. Display order hielp hier ook niet.
CONCLUSIES
- Het is maar net hoeveel werk je erin wilt stoppen.
- In een 2D oplossing zouden we voor een aangepaste 2D Afbreekobject gaan.
- Wat ons betreft blijft 3D de winnaar, met weinig inspanning kun je veel bereiken. Het gebouw met wall of morph en de afbreking [c.q. 3D patch] met morph. Twee volumes modelleren en dan hebben we in alle plattegronden, doorsneden en gevels de arcering die we zochten.
DOWNLOAD
Directe Omgeving | 19.12.2019 |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten